Friday, January 11, 2008

Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari Yang Ku Hormati


Tersenyum lebar saya apabila nama Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary dinobatkan sebagai tokoh Maal Hijrah Negara bagi tahun 1429H. Senyum bukan kerana saya turut berdarah hijau kuning sepertimana beliau. Tetapi senyum kesyukuran kerana bumi Malaysia ini masih terdapat tokoh Muslim yang bukan sahaja kaya pada harta malah kaya dengan sifat pemurah dan rendah diri seperti mana ditonjolkan oleh Tuan Syed.

Isteri saya acap kali menegur peel saya yang kurang enak iaitu agak dingin pada golongan berada, maafkan saya jika ada di kalangan pembaca yang berstatus berada. Perasaan peribadi ini bukan muncul secara tiba-tiba, ia lahir setelah meniti pelbagai pengalaman berdepan dengan golongan elit atau bangsawan Muslim. Saya jauh daripada menyimpan dendam atau berperasaan iri hati terhadap kejayaan orang lain. Cuma agak agak sedih mungkin kerana terlalu sukar untuk bertemu bangsawan yang betul-betul boleh ditauladani. Mungkin sahaja benchmark yang saya tetapkan agak tinggi atau mungkin juga saya tidak pernah mendapat ujian kelimpahan harta dunia sebagaimana mereka. Namun majoriti bangsawan hanyalah bersifat dermawan, tidak begitu agamawan dan sedikit sekali yang merendah diri.

Masih segar dalam ingatan ini pengalaman menganggotai PALAPES USM bersama Wan Azmir bin Dato' Seri Wan Mohammed, anak bekas MB Perak. Suatu hari kami ditugaskan sebagai anggota fitik yang bertanggungjawab mencuci dan membuang sampah. Saya bersama dua orang rakan lain termasuk beliau, terpaksa mengharungi jutaan ulat sampah yang hobinya suka menyelusup di pakaian kami. Oleh kerana sampah perlu dibersihkan sepenuhnya, Wan Azmir sanggup masuk ke dalam tong sampah tersebut yang baunya sahaja 'Masya Allah' tidak mampu saya gambarkan. Ketika beliau sibuk mencuci sampah di dalam tong, saya pula sibuk menahan sakit perut kerana meloya dan termuntah. Sukar sekali untuk mencari bangsawan sebegini sekarang.

Sikap rendah diri bukanlah sesuatu yang boleh diterapkan seharian, boleh dilatih atau dilakonkan sepertimana sandiwara murahan sebilangan ahli politik. Rendah diri adalah sikap yang apabila ia telah melekat di dalam hati, pasti terpancar pada bahasa lisan dan bahasa badan. Saya kaitkan sikap rendah diri pada artikel kali ini kerana pada hemat saya Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary bukan calang-calang bangsawan kerana beliau tidak mempamerkan status kebangsawanan untuk menunjukkan keberadaanya. Beliau lebih gemar bersederhana dan merendah diri . Bersederhana yang bukan bermaksud tidak mengecap kemewahan, tetapi kemewahan yang berpada-pada yang sesuai dengan keadaan. Merendah diri pula bukan bermaksud tidak elit, tetapi elit yang mengenal asal usul dan tidak terpesong dengan kebanggaan yang berlebihan akibat kemewahan.

"Saya guna pesanan ibu itu supaya separuh daripada pendapatan diberikan kepada orang kurang mampu, itulah yang telah memberikan saya keinsafan", kata beliau apabila ditemuramah setelah menerima anugerah di atas. Kisah hidup Tuan Syed saya paparkan pada link di bawah ini untuk jadikan tauladan :

Kisah Hidup Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukahri dipetik daripada www.iluvislam.com

Saya memohon maaf sekali lagi andai kata artikel ini menghiris hati mana-mana pihak, ia tidak bermaksud untuk mengeneralist keseluruhan golongan berada, sekadar berkongsi perasaan dan saya ini sudi diperbetulkan, Insya Allah..Ameen.

1 comment:

Anonymous said...

siap buat roti canai tn syed yer...dasat2....