Tuesday, September 27, 2011

Kisah seorang atuk bernama Cliff Young




Salam semua,





Kisah yang nak dikongsi hari ni berkenaan seorang peladang tua dari negara Kanggaro yang mencipta sejarahnya tersendiri. Pada tahun 1983, Cliff Young yang pada ketika itu berusia 61 tahun telah menyertai satu pertandingan 'ultra marathon' sejauh 875km daripada Sydney ke Melbourne. Anehnya, beliau yang belum pernah menyertai mana-mana pertandingan maraton sebelum ini tiba ke garisan mula dengan memakai pakaian kerjanya di ladang iaitu kasut getah tinggi dan pakaian kerjanya. Kesemua peserta lain adalah di kalangan 'pria terhebat' yang telah berbulan-bulan berlatih dan lengkap dengan pakaian sukan tercanggih.



Apabila ditanya oleh pemberita hasrat beliau bertanding, dengan selamba Cliff menjawab, "Saya tidak berkelapangan sebelum ini, kali ini baru saya berkelapangan untuk turut serta". Apabila wartawan mula berjenaka dan mengatakannya gila kerana turut bertanding, dengan selamba juga Cliff membalas lebih kurangnya, "Saya boleh menang, semasa di ladang kami tiada kuda atau jentera. Saya biasa berlari sepanjang hari mengejar bebiri setiap kali ribut datang". Beliau amat yakin dengan kemampuannya dan terus ke garis mula untuk berlepas.



Setelah peserta dilepaskan, semua peserta 'pria terhebat' telah bermula dengan pantas dan meninggalkan Cliff yang berlari-lari anak. Namun Cliff tidak mengetahui yang peserta maraton ultra ini dibenarkan tidur semasa pertandingan yang biasanya berlangsung berhari-hari. Malah di waktu malam juga beliau masih tetap konsisten berlari-lari anak sambil memintas pria-pria terhebat yang sedang bermimpikan Nicole Kidman barangkali...Setelah 5 hari 15 jam dan 4 minit beliau berlari tanpa henti (yang panjang), Cliff akhirnya memenangi pertandingan tersebut malah telah memecah rekod pertandingan. Anda boleh menonton klip video kisah tersebut di sini atau membacanya di sini.



Moral daripada kisah ini, tiada yang mustahil jika anda yakin dan berusaha. Kekuatan yang dianugerahkan Allah kepada insan sangatlah hebat, namun kita lebih kerap mensesiakannya. Kita jarang sekali meneroka potensi diri dan kerap mengalah sebelum berjuang (terutamanya di fikiran). Dan moral kedua yang tak kurang pentingnya adalah keperluan bekerja dengan konsisten, bukan hangat-hangat 'chicken shit'. Konsisten membentuk peribadi biarpun sedikit sahaja yang diamalkan. Pesanan akhir buat pembaca budiman dan juga untuk diri ini terutamanya, "lakukanlah setiap kerja dengan terbaeeekk, hasilnya pasti menarik. Sekian dahulu, wassalam.


1 comment:

Anonymous said...

Hi, I do think this is an excellent website. I stumbledupon
it ;) I'm going to return yet again since i have saved as a favorite it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

Take a look at my page :: how to get more followers on instagram