Friday, September 16, 2011

Esok Hj Abdullah nak nikah...

Salam,

Esok saya akan ke Jerantut untuk menghadiri majlis perkahwinan Hj Abdullah, antara jemaah yang termuda di dalam kumpulan kami. Beliau ke Mekah dengan sedikit persediaan namun orangnya sangat ringan tulang. Cuma ada sekali kejadian yang tak dapat saya lupakan melibatkan Hj Abdullah ini semasa kami dalam perjalanan ke Madinah. Semasa di atas bas, terkeluar dari mulut beliau satu soalan yang tersalah masa...

"Ana duk fikir, macamana agaknya orang Arab ni buat kalau tayar bas pecah tengah panas padang pasir ni? Bukannya ada kedai", tanya beliau kepada saya dengan selamba. "Astaqfirullah, hang kena cepat taubat ni...Jangan sampai nanti kita makan pasir tengah panas ni, soklan tu tak sesuai ditanya time camnie", saya terus mengingatkan beliau sambil mengerut dahi. Ustaz Zakuan dari Kelantan yang berada di sebelah saya juga segera menyokong dan meminta beliau cepat-cepat bertaubat. Namun belum sempat kami bercerita panjang, tetiba kedenganran bunyi tayar bas meletup di bawah kami. "Adusss, hang tengok tu sheikh, Allah tunjuk slalu!", kata saya sambil sedikit menyesal kerana melayan beliau bercakap di dalam bas tadi. Kami tiba lewat hampir 2 jam kerana tragedi yang berlaku di padang pasir dek tersyasyul...

Itulah antara celoteh Hj Abdullah yang tak kering gusi dilayan, namun sesekali kami juga yang terkena akibat ringannya mulut beliau seringan tulangnya membantu jemaah. Harapnya beliau akan makin pandai mengkontrol macho selepas kahwin nanti...InsyaAllah, Barokallah...ameen,


No comments: