Thursday, July 10, 2008

Baju Kotor Atau Hati Yang Tak Bersih..

Salam buat semua...

Sepertimana yang dijanjikan, saya ingin kongsikan hasil kajian saya setelah hampir 3 bulan bermusafir. Kajian ini melibatkan para penumpang bas ekspress terutamanya wanita, yang mudah benar meninggalkan solat.

Fakta tidak rasmi yang saya kumpul ini menunjukkan peratusan wanita yang bersolat Subuh semasa perjalanan menghampiri sifar.... Selama saya berulang alik daripada Kuantan ke Butterworth, hanya seorang makcik tua yang turun mengerjakan solat Subuh di dalam perjalanan. Yang lainnya samada bertudung labuh sampai ke pusat telah la yang berpakaian tak sampai ke pusat, semuanya hanya memerhati dari di atas bas. Tak mungkin langsung dalam sebuah bas selama 3 bulan ini saya bermusafir, kesemua perempuannya sedang berhadas....tak logik. Tambahan pula, di dalam setiap perjalanan saya, tidak kurang daripada 15 orang penumpang adalah wanita.

Nak dikata tak cukup ilmu, siap bertudung labuh dan berstokin...malah pada setiap perjalanan saya pasti terdapat beberapa orang adik-adik siswi yang bertudung labuh. Entahlah, takkan semuanya uzur syarie serentak, dan takkan selama 3 bulan saya berulang alik nie, cuma seorang makcik itu jer yg tak uzur? Yang lainnya sekadar membuat muka tak malu sambil menunggu tok-tok lebai bas ekpress habis bersolat. Itupun puratanya hanyalah 3 orang sahaja...

Kesimpulannya...takder kesimpulan, tersimpul jer yang ada. Dan simpul inilah yang patut kita fikir dan rungkaikan untuk diperbaiki, bukan berperang bagai nak rak hukum mengangkat tangan sewaktu berdoa atau lain-lain perbalahan agama yang muak didengar. Bagi pembaca yang tak percaya, percayalah..........Saya tidak ragu dengan permerhatian saya, sepertimana mereka tidak ragu dengan fatwa mereka, "baju kotor, tak boleh solat". Bajunya mungkin kotor, tapi hati mereka confirm tak bersih...Wallahu a'lam, wassalam.

No comments: