Friday, March 30, 2012

Tawaduknya Imam Abu Hanifah...

Salam semua...

Hampir 2 hari saya mencari sumber rujukan untuk kisah posting lepas bertajuk Bersyukur Tanpa Had, namun hasilnya masih hampa. Kedapatan pelbagai kisah hebat insan yang bernama Nu'man bin Tsabit atau lebih mashyur dengan nama Imam Abu Hanifah, rugi pula rasanya jika tak dikongsikan di sini. Izinkan saya bercerita ringkas kisah tambahan untuk pembaca budiman agar dapat disebarkan dan dijadikan motivasi untuk rohani.

Biarpun nama Imam Abu Hanifah biarpun sudah begitu mahsyur dan terkenal, beliau sangat zuhud dan merendah diri sehinggakan ibu kandungnya sendiri pun tidak sedar akan ketokohan anaknya itu. Diberitakan bahawa setiap malam di bulan Ramadhan, Imam akan mengendong ibunya menaiki kuda atau keldai ke masjid. Biarpun beliau sudah bergelar Imam Mujtahid, beliau sanggup bersusah payah membawa ibunya berulang-alik ke masjid dengan tanpa segan silu.

Satu hari, ibunya bertanyakan satu masalah berkenaan titisan darah yang terlekat pada bajunya. Imam Abu Hanifah dengan penuh tawaduk telah menerangkan permasalah tersebut namun tidak diyakini oleh ibunya. Maka si ibu meminta agar ditanya masalah tersebut kepada seorang pencerita yang bernama Abu Zur'a. Ketika mereka berjumpa dan bertanya dengan Abu Zur'a, beliau ternyata tidak tahu jawapannya. Namun Imam Abu Hanifah masih sempat membisikkan jawapan kepada permasalahan itu dan meminta agar Abu Zur'a dapat menerangkan kepada ibunya sedemikian. Setelah mendapat penjelasan Abu Zur'a, maka ibunya berkata, "Fatwa mu tadi benar kerana telah dibenarkan oleh Abu Zur'a".

Beza sungguh tawaduk ulamak terdahulu dengan mereka yang mengaku pandai di dalam agama sekarang. Ulama terdahulu pandai ilmu zahir dan batin. Sekarang ilmu zahir pun sekadar belajar online, ada hati nak 'teng' imam-imam mujtahid. Alasannya, tiada manusia yang maksum! Kalu ulama terdahulu tidak maksum, lagikan kita yang lahir di zaman 'mee segera'. Nasihat saya kepada golongan ostaz-ostaz muda (biarpun ada yang dah tua), bebayaklah muraqobah & muhasabah. Sekian dahulu wassalam.

No comments: