Sunday, March 18, 2012

Belajar dengan melihat pokok...

Salam semua...
Bayangkan anda sedang melihat sebatang pokok, apakah bahagian pokok yang anda akan perhatiakan dulu? Tentu sahaja bahagian daunnya yang merimbun dengan bunga yang penuh warna dan buahnya yang menggiur nafsu perut. Sudah tentu jika buah dan daunnya sangat subur, batang pokoknya kuat menunjang dan juga subur begitu? Sudah tentu juga terbayang juga kita bahawa akarnya juga teramat subur mencengkam bumi serta menyedut zat galian daripada muka bumi Allah ini...

Begitulah juga halnya untuk kita melihat diri ini...Buah, bunga dan duan yang pelbagai warna adalah seumpama AKHLAQ yang baik atau namanya IHSAN. Batang pokok yang kuat menunjang seumpama IBADAH yang sempurna di dalam rukun ISLAM. Akar pokok yang kuat mencengkam dan menyedut mineral bumi pula diumpamakan sebagai AQIDAH yang jazam berdasarkan semua rukun IMAN.

Perumpamaan di atas nampak sangat simple namun nak amalkannya memerlukan mujahadah yang bertahap 'wali'. Masa untuk mengkoreksi diri dan menyempurnakan amal...Muga semua amal kita di terima jua hendaknya diamalkan sebagaimana rukun di atas. Amen, sekian dahulu wassalam.

No comments: