Wednesday, December 2, 2009

Aku menulis bukan kerna nama..


Salam semua...


Sejak dua minggu ini semangat untuk menulis kembali menjelma, abu-alfateh bagaikan mati hidup semula. Saya sebenarnya ada berhasrat untuk menutup terus akaun blog ini dek kerana geram pada tulisan nyamuk yang bersepah-sepah bagaikan sampah-sarap yang tak terkutip di bandaraya Alor Setar. Tulisan yang hampir membuat saya membakar terus jejaringan kelambu di alam blog yang sejak kebelakangan ini menyesakkan dada. Pelbagai cerita timbul di sini dan sana, perbagai persepsi diulas oleh semua, mengaku pandai dan bijaksana, walhal sikit jer betul lebihnya autaa....Bak kat arwah seniman idola saya, "tompok-tompok taik unta!".

Semua orang samada yang pandai berkata-kata mahupun si bisu boleh sahaja mengarang cerita di dalam blog masing-masing. Dah menjadi adat manusia, semua orang yang menulis akan cuba meyakinkan orang ramai akan kebenaran tulisannya. Saya menulis bukan untuk menyalahkan sesiapa, namun saya agak khuatir dengan perkembangan semasa. Bimbang dan khuatir kerana manusia tetap manusia biarpun ilmunya bertahta. Bimbang dan khuatir kerana syaitan menggoda mengikut kasta. Kasta rendah mudah jer tarinya dan kasta tinggi rentaknya berbeza.

Pada hemat saya yang serba dhaif ini, orang yang hebat ilmu dan amal seringkali digoda dengan ujian riak dan ta'jub. Bila kedua-dua godaan itu dah masuk jarum, syaitan akan membisikkan pula unsur kesombongan yang membuak-buak. Pada hemat saya yang dhaif ini juga, saya rasa ada sebahagian kecil blogger dah termakan jarum ketiga syaitan ini. Apabila rating pengunjung mereka dah mencecah ratusan ribu malah sehingga angka juta, secebis komen yang menyokong artikel yang ditulis akan dianggap bagaikan Mohor Diraja.....

Atas sebab inilah saya ada kalanya menyampah dan merajuk untuk memblog namun semangat menulis yang kembali inipun adalah atas sebab yang sama. Biarpun pengunjungku tidak seberapa, biarpun suaraku bagaikan tiada gema, aku menulis bukan kerna nama....Kalau ada yang terasa maaf ku pinta, salah silapku bukan disengaja. Lain hari kita sambung ceritaaaaaa....wassalam.





No comments: