Saturday, March 7, 2009

Raja kertas...


Salam semua...
Maka tersebutlah kisah pada hari ini berhimpunnya sekelian rakyat jelata yang hina dina merentasi gelombang pahlawan berkepala merah yang taat lagi patuh kepada Raja. Rajanya itu bukanlah sekadar pemerintah negara, bukan Raja Melayu yang sedang murka kununnya diderhaka, bukan juga Raja Kapoor si filem star dan sudah barang tentu pasti bukannya raja spade permainan poka. Raja kepada sekelian pahlawan gagah perkasa lagi taat perintah ini adalah raja kertas.

Raja kertaslah yang memerintah mereka supaya melakukan segalanya. Raja kertas juga yang menyuruh mereka menyembur pemedih mata di Masjid Negara dan menangkap sesiapa sahaja yang derhaka. Raja kertas adalah bisa segala bisa, puaka segala puaka dan raja segala raja. Bikin orang hilang kawalan, kewarasan, teman, kesopanan dan kasih sayang. Mereka bahkan sanggup gadaikan masa depan anak bangsa dengan alasan kununnya nak majukan negara. Sila klik di sini untuk mengetahui apa yang bakal dipersoalkan oleh anak cucu kita nanti.



Porahhhhhhh....hanya kerana kepingan kertas bedebah, manusia sanggup gadaikan maruah. Lupa mana benar mana yang salah, lupa nak taat perintah Allah. Malang sungguh kepada pengikut raja kertas ini, malang yang tak ke sudah. Serangkap peribahasa moden dari saya, "Harimau mati tinggalkan belang, manusia mati pecah tembelang". Sekian dulu wassalam.

No comments: