Saturday, January 3, 2009

Manusia mudah lupa, atau tak mau beringat...


Salam semua....

Kelmarin saya berkesempatan solat Jumaat di Masjid Balok Makmor dengan isi khutbahnya penuh semangat mengajak para jemaah menghulurkan bantuan kepada saudara kita di Palestin. Khatib dengan penuh emosi menceritakan penderitaan dan perjuangan yang berlaku di tanah bumi Anbiya' itu. Kami sudahi solat Jumaat dengan bersama-sama mengaminkan 'Qunut Nazilah' dengan penuh harapan agar bumi Palestin kembali tenang.

Rasa benci, geram dan marah yang membuak-buak bagaikan memanggil jasad ini untuk turut serta di dalam perjuangan panjang yang telah berlangsung sejak 61 tahun demi membebaskan bumi Palestin. Perasaan bersalah dan malu pada diri sendiri turut menguasai diri ini yang sehingga kini tak terdaya untuk bersama-sama berjuang menentang kezaliman zionis dan para pengikutnya. Mujurlah getaran perasaan itu akhirnya dapat dilepaskan bersama-sama ungkapan doa dibacakan Imam yang menegakkan roma dan menghadirkan gelora.

Namun di sebalik semua yang berlaku di Palestin.....bumi Malaysia juga tak kurang bahangnya. Bahang kerakusan para pencinta keseronokan tanpa batas, kebebasan tanpa sempadan, akhlak yang tak berlandaskan hukum, moral yang tak berlapikkan adat dan hidup yang tak kenal ajal...Semuanya 'boleh' di bumi ini, yang penting 'hidup mau enjoy'....mudah sekali falsafah golongan ini. Samada mereka ini di dalam kejahilan atau mereka sengaja dibiarkan agar menjadi jahil sedemikian rupa, Tuhan sahajalah yang mengetahui.

Saya termenung sendirian memikirkan samada gelora dan bahang di Palestin bakal melanda rakyat Malaysia yang sedang seronok dibuai budaya 'happening' ini....entahlah Wallahu a'lam. Kepada semua pembaca abu-alfateh, marilah kita bersama-sama berdoa agar para Mujahideen di Palestin mendapat bantuan dan rahmat daripada Nya. Agar perjuangan mereka mendapat ganjaran dan pahala, agar ruh mereka yang gugur syahid dibalas dengan nikmat yang berlipat kali ganda dan agar kita di sini tak mudah lupa serta dijauhkan daripada bala dan bencana, ameennn ya Allah. Wassalam......

No comments: