Saturday, December 17, 2011

Meh jadi orang pandai...

Salam semua...


Beberapa hari lepas saya sempat ikuti satu kuliah menceritakan amalan yang mampu mengubah hidup kita selamanya. Kata ustaz, "Nak buat baik, buat pada kesempatan yang pertama. Jangan tangguh buat satu kebaikan, sebab nak tunggu untuk buat kebaikan lain yang belum tiba". Kemudian ustaz beri beberapa contoh di dalam kehidupan yang selalu kita amalkan dan hasilnya, rugi! Rugi sebab pahala menanti di depan mata melepas, pahala yang dikejar pun terlepas.

Pernahkah berlaku suatu hari anda ada lebihan duit dan berniat nak bersedekah, datanglah fikiran agar menunggu untuk bersedekah dengan jumlah yang lebih besar. Pastu, kedua-duanya sekali anda tak buat, ke guane? Ataupun waktu memandu sorang-sorang dan ternampaklah sekali imbas seseorang yang boleh ditumpangkan. Duk berberkira-kira nak kasi tumpang ke idak, terlepas satu lagi kebajikan...Ni cuma beberapa contoh-contoh untung free yang selalu kita lepaskan?

Pernah sekali terjadi semasa saya tuk asyik memandu, tertiba ternampak seekor kura-kura yang dengan sabarnya dan steadynya nak melintas jalan. Respon saya agak lambat sehinggalah kereta meluncur melepasi si kura-kura yang kenfiden itu. Namun, saya masih berkira-kira untuk menolongnnya dan berpatah balik dengan niat yang berkobar-kobar. Hasilnya, yang tinggal hanyalah bangkai seekor kura-kura malang di tepi jalan. Rugi lagi!


Orang pandai kena cepat cari untung, tak payah nak berkira-kira sini sana. Orang pandai, tak tolak kebajikan kecil demi nak kejar kebajikan yang belum tahu tibanya. Orang pandai, tak pilih bulu nak buat kebajikan. Orang pandai, kena fikir dengan tepat! Nak fikir dengan tepat, jom kita solat! (azan asar pun dah nak berkumandang). Wassalam.

No comments: