Monday, November 23, 2009

Hidup adalah PR


Salam semua...

Hari ni saya teringat kembali kata-kata seorang sahabat yang agak senior semasa bekhidmat di Penang Port dahulu. Saya berjumpa beliau semasa sedang mengambil ubat di klinik. Kata beliau, "Azam, hidup ni PR (Public Relation) saja...hang pandai bawa diri dengan manusia, Insya Allah hang mudah la nak idup". Saya sekadar mengiyakan kata-kata beliau tanpa berfikir sangat maksud yang tersirat. Mungkin kerana saya rasa hidup ini bukanlah semudah itu untuk digambarkan.

Setelah lebih setahun setengah saya meninggalkan Penang Port, saya kembali terfikir bahawa mungkin ada benarnya kata-kata tersebut. Hidup ini adalah PR atau muamalah kita sesama manusia dan kita juga berPR dengan Dia yang Maha Mengetahui. Apabila kita bereskan kedua-dua perhubungan ini, Insya Allah kehidupan ini akan lebih terasa maknanya. Nak cerita panjang tak sempat la pulak. Bab-bab cerita panjang nanti-nantilah yer. Apa-apa pun diucapkan selamat menyambut Hari Raya Eidul Adha kepada semua pengunjung yang Muslim dan wassalam.

No comments: