Thursday, August 30, 2012

Ketagihan atau kemanisan..check konpius?

Salam buat pembaca semua...

Beberapa hari sudah selepas usai asar, ambe dan beberapa teman duduk bersantai sambil berbincang-bincang soal puasa 6 yang amat berat nak dilakukan oleh kaum Adam namun sempoi jer dilaksana oleh isteri masing-masing. Maka kami pun buatlah satu fatwa santai selepas asar; perempuan lebih mudah berpuasa dan lelaki lebih mudah solat!

Belum sempat fatwa kami diwar-warkan maka datanglah seorang otai di INSTEP yang terkenal dengan kepetahan bercakap dan ilmu agamanya pon boleh tahan. Beliau dengan senyum manisnya menambah, "Apa beza ketagihan dengan kemanisan?" Errrr, kami semua terdiam sambil buat muka bodoh untuk mendapatkan jawapan segera....

"Ketagihan, adalah untuk sesuatu yang bersifat fizikal, contohnya minum kopi, isap curut, amik dadah, telan ubat batuk, main video game, main dam aji dan sebagainya. Manakala kemanisan pula adalah sesuatu yang bersifat spiritual, contohnya bertahajjud, puasa sunat time orang lain duk melantak di opis terbuka, bersedah ketika orang berebut-rebut nak beli saham dan lain-lain", kata Hj Sabriy dengan senyuman dan tenang...

"Hebat Abang Aji, macam tok guru pondok dah bunyi", bodek saya sambil tersengih dan mula berjalan ke arah kereta dek kerana takut makin panjang pulak nanti ulasannya (saya nak balik awal untuk ambil anak dari taska). Di dalam hati saya, terdekit kebenaran betapa bezanya orang yang buat ibadah kerana kemanisan berbanding beribadah kerana nak mengejar pahala, nak kelebihan atau paling tak pun dek  kerana nak join kawan-kawan. 

Kepada pembaca sekalian, cubalah renung-renungkan samada kita lebih banyak amalah ketagihan atau kemanisan? Sekian dahulu, wassalam. 

Gambar hiasan yang  lari tajuk, nak kongsi sket gambar tokoh
korporat yang menjadi pojaan hatiku, bekas CEO Proton DSZA



No comments: