Sunday, August 1, 2010

Keluarga Bahagia...kehendak siapa?




Salam semua...

Sejak 3 hari lepas, saya terlekat depan TV menonton program Tanyalah Ustaz jam 7.00 pagi. Hati mana yang tak sejuk jika dihidangkan santapan rohani daripada Ustaz Hanafi Abdul Malek yang cukup bersahaja tapi penuh isi. Dalam ramai-ramai ustaz yang berceramah kat TV sekarang, saya boleh bagi 10/10 pada Ust Hanafi. Mungkin pengalaman beliau sebagai Pengerusi Pertubuhan Sahabat Insan dan Iman Malaysia serta Pengarah Rumah Sahabat (SIDIM) banyak membantu dalam menghuraikan permasaalahan keluarga abad ini.

Beliau bukanlah pakar motivasi, bukan juga sarjana, bukan EXCO agama negeri, jauh sekali nak menagku tera. Namun bagi saya, terlau banyak mutiara yang beliau kongsikan sejak 3 hari lepas. Mungkin ada yang sedar atau buat-buat tak sedar, setiap kita mempunyai kelemahan tersendiri dalam membentuk keluarga. Bahkan, mungkin sahaja kita juga telah dilanggar ombak badai yang membuatkan keluarga huru hara.

Betapa tidaknya, anak sudah menendang ibu di muka, anak juga sudah pandai menetak si bapa, ayah pula sumbang dengan anak sendiri dan ibu pula enjoy tak sedar diri...Inilah realiti masyarakat kini, yang perlu kita hadapi. Ustaz Hanafi telah melaksanakan tanggungjawabnya bersama SIDIM, melayan karenah masyarakat yang tersesat. Sebab itu jualah beliau cukup mendalami permasaalahan keluarga yang dipandang enteng oleh sebahagian besar kita. Bila anak dah rosak, baru nak ternganga!

Saya tak berkesempatan nak catatkan segala celoteh Ustaz dalam posting yang ringkas ini. Sekadar nak ingatkan diri sendiri dan pembaca sekalian dengan satu pesanan ringkas daripada ustaz, "belajarlah cara sebenar untuk bekeluarga, berdoalah dan bersyukurlah sebanyak-banyaknya...Insya Allah, anda akan berjaya, ameen. Wassalam.

No comments: